Kritieken

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
GeregistreerdCOLON 27 jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Kritieken

Berichtdoor Beli » 19 dec 2011 00:57

Ik vat de opvattingen hierover maar even een beetje samen, al is er vast nog veel meer over te zeggen.

Voor de inzender geldt: neem wat je kunt gebruiken, laat je niet omver blazen door een negatieve kritiek...er staat altijd iets in, waar je wat aan kunt hebben. En een ieder die reageert heeft in ieder geval de moeite genomen om aandacht aan de inzending te geven. Reacties die snijden, kunnen je vaak verder op weg helpen dan reacties die vleien.
En in het ergste geval is het nog altijd de inzending die gefileerd wordt en niet de inzender.

In geval van virtuele pijn krijgt men een virtueel kusje op de maar al te echte zere plek en dan gaat 't wel weer. Zo zijn we ook i.r.l. groot en sterk geworden, met butsen en builen op onze ziel :-)

Voor de recensent geldt: Ja, reageer alsjeblieft...we hebben dat nodig om ons te onderscheiden van de jeweetwelsites, en wees vooral kritisch.
Aan de andere kant: vergeet niet, dat achter iedere inzending een mens met gevoel zit. Gezien de kunstzinnige drang kunnen we daar wel van uit gaan.
Maak er eventueel een pittige recensie van. Maar vergeet niet, om de schrijver een goed stuk gereedschap aan te reiken...het is een werkplaats; een plaats van opbouw en geen sloperij.
Voor de wat gematigder reageerder (reagant?). Ja hoor gewoon een aardige reactie is ook welkom, we hoeven niet altijd op het scherp van de snede te opereren.

buigt
forumlid
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 18 nov 2011 13:27

Re: Kritieken

Berichtdoor buigt » 28 dec 2011 18:03

Goed stuk. Er valt nog een hoop over te zeggen, maar ik beperk me even tot deze toevoegingen:

Als je iets vindt over een bepaald werkstuk, zeg dat dan ook zo. Dus maak veelvuldig gebruik van

- vind ik
- volgens mij
- naar mijn mening
- ik denk dat

Want je verkondigt als recensent natuurlijk geen onomstotelijke waarheden. Ik heb zelf meer dan eens
spijt gekregen van een, in eerste instantie, te negatief of te positief verslag van een leeservaring. En
dan ben ik nog zo'n ouderwetse die een gedicht zeker tien keer leest voor hij überhaupt iets schrijft.

Ook leuk is de methode Lelieveld. Ken je die? Nou dat gaat zo: eerst een pittige korte reactie die als
het ware de jongens van de mannen scheidt. Die eerste reactie fungeert als filter. Acht van de tien
dichtertjes komen er niet doorheen. Maar de twee die terugvragen, die krijgen dan als beloning een
lap tekst voor de kiezen waar je wat aan hebt.

De echte recensent is in zijn hart een schoolmeester. Leraar Nederlands zeg maar. Het gaat hem niet
om het afzeiken van stukjes of godbetert dichters. Hij wil je gewoon een paar truukjes leren, die hijzelf
vroeger van iemand anders heeft geleerd. En niet vanwege een salaris, maar gewoon voor de lol.

Erik Lelieveld
forumlid
BerichtenCOLON 1276
GeregistreerdCOLON 29 jan 2010 01:17

Berichtdoor Erik Lelieveld » 29 dec 2011 02:08

Toch vind ik het ietwat frustrerend geweest als ik zie hoe weinig er van die tien jaar kritiekjes waarvan de eerste jaren ging ik elke inzending PA op het rijtje af, maar hoe weinig men er mee gedaan heeft......

Ik heb echt veel verteld hoor, echt heel veel
En ook over ingewikkelde dingen, heel precies uitgetypt.
Maar wanneer ik nu kijk, te internetpoëzie dan is het percentage puberpoëzie schrikbarend hoog

En de meeste die hebben ook geen benul waarmee ik zoal bezig ben
Dat wijkt af van hun idee "poëzie" en mag daarom vaak geen poëzie zijn

Met mijn idee over puberpoëzie heb ik getracht en zelfs vrij lange tijd, de hij/zijer te verdelgen....
Nou, dat is mij met dat zooitje pubers niet echt gelukt kan ik zeggen
En die koekoeschrijvers zijn ook niet van internet af te brande

Dus mijn kritiekjes, het waren er in die tijd echt heel veel....
Maar er zijn er niet veel wijzer van geworden
Je kreeg eerder een soort strijd, juist hij/zijer, dat vreet Erik hem op

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
CONTACTCOLON

Berichtdoor Beli » 29 dec 2011 06:45

Het met voorbedachte rade schrijven van een flauwe hij/zijer, of een nikserige koekoe als schreeuw om (desnoods negatieve) aandacht, dat kan ook hier voorkomen.
Het is zo'n beetje als het voeren van leeuwen terwijl je in een leeuwenkuil staat...men kan het doen, maar of het verstandig is kan men zich misschien beter eerst afvragen....

Oeps, ik zeg dat allemaal zo stellig, maar mijn eigen laatste inzending is in feite een hijzijer....Het beste wat ik kon doen heb ik gedaan: een ik/jijer ervan maken.
Soms moet zo'n hij/zijer er gewoon even uit (denk ik), al blijft het voor sommige recensenten een discutabel ding.

buigt
forumlid
BerichtenCOLON 379

Berichtdoor buigt » 29 dec 2011 21:36

> Toch vind ik het ietwat frustrerend geweest

Snap ik. Je krijgt altijd minder terug dan je erin steekt. Daarom moet het je eigenlijk ook niet om het resultaat gaan
denk ik. Of om de bedankjes en complimenten. Nee je moet er zelf plezier in hebben. En als dat niet zo is, dan kun
je het beste stoppen. Ik heb ook altijd lange perioden dat de lol er weer af is en dat ik me moet opladen.

Ja en er zijn meer dingen. De tijd is veranderd. De gedichtensites leiden een kwijnend bestaan. Hele volksstammen
zijn gewoon gestopt met dichten op het net. Daarnaast is de gemiddelde kwaliteit van de overgebleven amateurdichters
beduidend minder dan vroeger.

Dus je hebt gelijk. Onze kritieken zijn er - voor zover ik nu zie - niet in geslaagd om blijvend iets toe te voegen aan
de Nederlandse poëzie. Een trieste zaak. Maar ik slaap er toch geen minuut minder om, hehe.

Erik Lelieveld
forumlid
BerichtenCOLON 1276

Berichtdoor Erik Lelieveld » 30 dec 2011 02:20

klop, ik vind het ook helemaal prima zo.
Sterker nog, ik denk denk dat al mijn kritiekjes en uitpluizerij eerder mijn eigen werk heeft versterkt.

Wat mij ook verbaas trouwens
Dat de poëzie op internet eigenlijk niks "raakt" en ook geen raakvlakken heeft
Het is puur het gedichtje schrijven en verder zit er geen binding in met toneel, architectuur, beeldende kunst, filosofie etc
Je kunt het op die manier gezien een "ik schrijf in me blote reet-poëzie" noemen
Men schrijft voor het vaderland weg, en ook helemaal los van de literatuurgeschiedenis.
Via dat schrijven zet men zich ook nergens tegen af, geen afzet en toch een sprong
Ja, en dan komt er weer zo een verhaaltje, zieke tante, ouwe man, nou de natuur natuurlijk en een enkeling gaat met geslachtsdelen aan de gang. Het gaat mij nooit om de wat maar om de hoe.
Met je hoe, zul je toch wat kennis moeten hebben over wat voor jou "al gedaan is". Daar kun je dan misschien verder of juist andersom gaan. Maar niks van dat, het is gewoon een ik schrijf in me blote reet met me blotereteverstand.
Ik ken eigenlijk geen internetdichter, geen, dus nul, die in een poëzieproces zitten, ja alleen ikke dan.
en volgens mij moet dat. Je kunt niet schrijven zonder dat je weet waarom je schrijf

Je zult met je schrijven ook moeten afrekenen met het gangbare, immers, anders ben je ZELF het gangbare!
Het enige wat je eigelijk dien te doen is het ongangbare leesbaar te houden en zo leesbaar zoals je bedoel
En vandaaruit kun je ook je mening, melding, boodschap, mededeling kwijt, maar dat gaat dan zonder ook maar wie dat in de gaten heeft. Of het is juist een "vanuit de kunst spreek je aan" en niet aanspreken zonder kunst, niet een aanspreken vanuit het gangbare.

buigt
forumlid
BerichtenCOLON 379

Berichtdoor buigt » 30 dec 2011 16:37

> ik denk dat al mijn kritiekjes en uitpluizerij eerder mijn eigen werk heeft versterkt.

Ook daar heb je weer helemaal gelijk. Onder het schrijven ga je scherper denken. Dat komt door het formuleren.
De gedachte is snel, maar de formulering achterhaalt 'm wel. Het is me wel gebeurd dat ik ging zitten
om een negatieve kritiek te schrijven maar dat gaandeweg op het schrijverspad, mijn eigen logica me dwong om
van mening te veranderen.
Dus inderdaad, schrijven is ingedikt denken. Daarom schrijf ik zo graag.

Hanny
forumlid
BerichtenCOLON 423
GeregistreerdCOLON 28 jan 2010 15:06

Berichtdoor Hanny » 30 dec 2011 22:10

Ben het niet met je eens Erik. Niet iedereen kan denken zoals jij dat doet. Er zitten wel degelijk schrijvers in een poëzieproces ook al is dat niet jouw idee van het proces. Nee, wat krijg je dan. Erik-na-orangers. Die gaan hun best doen om hetzelfde te schrijven zonder te weten wat en waarom.
Geef me dan maar de schrijvers die weten waarover ze schrijven en die veel onderwerpen aan durven snijden. Ook daarmee kun je flink op je bek gaan.
Ik persoonlijk heb als internet-dichter (met bundel haha) heel wat geleerd in de jaartjes dat ik op het internet rondzwerf. Veel tips van jou ook, zeker een hele reeks cliché-woorden die ik niet meer gebruik en het kruipen in een onderwerp, het onderwerp worden.
Ik ben het wel met jou en buigt eens dat het niveau van het aangeboden werk behoorlijk daalt. Alleen al op gedichten.nl waar vroeger een netgedicht toch minimaal foutloos moest worden ingeleverd staat nu werk van een freaks-gehalte waar ik kromme tenen van krijg.

Ha, ik word geroepen voor koffie, die beker laat ik niet aan mij voorbijgaan. Alvast gelukkig Nieuwjaar beste pensiongasten en eigenaresse natuurlijk!!

Erik Lelieveld
forumlid
BerichtenCOLON 1276

Berichtdoor Erik Lelieveld » 31 dec 2011 02:48

Buigt pluim Erik de nul......
ja, zo is het altijd al geweest en laat het alsjeblieft nooit anders worden!!
Merci Hanny, ik vond het serieus een prachtig repliek!
En je geeft heus ook wel aan dat je mijn reacties meenam in je werk

Wat ik ook las
"de na orangers"
ja, goed gezien

Maar weet je? aan de andere kant zou ik zo graag op internet een dichter willen zien, waarop ik kan terugreageren van : wat maak je me nou joh???? Kan dat ook???? HAHAHAHHAAAA!!!!!!
Dus dichters vol in het experiment!

Maar ik moedig alleen maar aan.............
Het "wat maak je me nou joh" zie ik eigelijk nooit gebeuren
Ik ben nogthans de enige die de "wat maak je me nou -poëzie" schrijf

Maar je schrijft het wel heel goed in woorden uit
"Nee, wat krijg je dan. Erik-na-orangers"

En ik hoop op "wat maak je me nou?" dichters en dat is geen synoniem aan na-orangers
Ik moet zeggen Docters van Leeuwen van LT komt soms met iets uit die geest
Geen orang, maar toch soms een "wat maak je me nou"???

Zelf ben ik een continu een "wat maak ik jullie nu weer-schrijver"
Bestes, ik hou van al jullie gedichten en ik doe mijn best om jullie scherpdichter te wijzen
Buigt ook trouwens

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
CONTACTCOLON

Berichtdoor Beli » 31 dec 2011 07:50

"de na orangers"
"wat maak ik jullie nu weer-schrijver"

Uitgelicht, omdat ik het mooie en begrijpbare uitspraken vind....lijstjes mooie woorden, foute kreten etc. hebben wel eigenlijk nog niet; weet (peinzend) ook niet of we die nodig hebben, want dan lijkt 't of we regels hebben.

En ik vind het eigenlijk juist belangrijk dat er vrijheid is voor wat betreft het beoefenen van kunst...stel je voor iemand maakt een gedicht dat van cliché's aan elkaar hangt, maar weet toch een "wat maak ik jullie nu weer" effect te bereiken....ik zeg niet dat ik het al gezíen heb, maar de mogelijkheid zou ik graag open willen houden.

Ben het er mee eens dat veel gedichten op het internet een dusdanig hoog hobbygehalte hebben dat het niets meer met kunst te maken heeft. Ben hetzelfde trouwens ook bij andersoortige kunst beoefenaars tegengekomen...heel ergerlijk als je zelf niet voor de gezelligheid komt, maar omdat je iets te melden meent te hebben.
De meeste mensen die niet beroepshalve aan kunstbeoefening doen willen volgens mij iets creatiefs doen dat leuk en gezellig is; onder de mensen komen; iets met hun handen doen.
Of ze willen hun emoties en smarten uiten en die uiting delen. Ik voel me er onaardig bij, maar dat vind ik persoonlijk een van de vreselijkste groepen.

Ik weet eigenlijk ook niet hoe ik het beste met dat soort producten om moet gaan..ieder het zijne, maar te belikunst wil ik toch liever mensen hebben, die hun bewustzijn scherpen aan de kunst en vice versa.
Dat zijn de mensen waar ik me toe voel aangetrokken; niet de gezelligerds. (en Perry, doe nu maar niet of je alleen maar een gezelligerd bent, al is dat een pose die je aardig staat).

En vooral mensen, die ambitie hebben. Niet de ambitie om rijk, beroemd en geliefd te worden, maar de ambitie om op te presteren en iets interessants aan de wereld toe te voegen.
Ik heb er heel erg de pest in als mensen dingen die echt fout zijn gewoon laten staan, omdat het 'maar een gedicht' is. Het màg van mij niet 'maar' een gedicht, of een 'maar' een schilderij of 'maar' wat-dan-ook zijn.

Nou ja....toch regels dus, maar dat zijn mijn eigen regels, die ik voor mezelf gevonden heb, niet de regels van deze site. Zoals we allemaal regels hebben, waarvan we, uit ervaring, geloven dat ze van belang zijn.

Op mezelf heb ik heel veel kritiek en ik betrek alle kritieken die ik lees op mezelf...vaak gooi ik dingen weg, of durf ze niet te doen, omdat ze niet perfect zijn (niks wat ik doe is perfect en er is altijd wel iemand beter). Het staat eigenlijk in geen verhouding meer tot dat, wat de wereld wil zien en horen.
Ik probeer naar mezelf wat milder te worden en ik denk, dat dit ook een verbetering zou zijn. De boog moet niet onbuigzaam zijn anders kan je er niet mee schieten, zoiets...

Enne, ik houd van jullie gedichten en hoe jullie schrijven en reageren, ik houd zelfs een beetje van jullie! (Maar gelieve mij niet te ontzien)

Zo...ik ben weer de laatste die het bed in duikt....eerst maar eens lekker uitslapen en dan zie ik morgen wel wat ik hier voor onzin heb uitgekraamd...of zal ik toch even snel de andere posten lezen....

Keer terug naar