ik begin een beetje ta balen van FB.. en

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
GeregistreerdCOLON 27 jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Re: ik begin een beetje ta balen van FB.. en

Berichtdoor Beli » 15 dec 2014 06:29

Hoi Hanny,
't Is een raar ding he, dat Facebook...eens te meer een bewijs dat zakenlieden nu eenmaal nooit iets gratis weggeven, al lijkt het wel zo te zijn.
Ik ben op Facebook gegaan om een beetje reclame te kunnen maken voor onze optredens. Maar ja, ondertussen ben ik ook blij dat ik via Facebook een groter vriendennetwerk kan bijhouden, dan dat ik i.r.l. zou kunnen doen. Niet omdat ik behoefte aan zoveel vrienden heb, maar omdat er ook echte vrienden bij zitten en familie, die ik niet zo gemakkelijk kan bezoeken. En mensen die ik al lang ken en die interesses met mij delen. Het is leuk om elkaar over en weer te inspireren. En natuurlijk zitten er ook mensen bij die ik als een zakelijk contact beschouw. Bij Facebook heet het allemaal vriend...nou ja, ik weet het verschil heus wel tussen een vriend en een contact.
En ondertussen...boven al dat gene waarvoor ik Facebook kan gebruiken, zit Facebook gegevens te verzamelen voor weet-ik-veel-wat....het beheersen van de mensheid??
Het zal me worst wezen...volgens mij ben ik niet zo heel interessant voor Facebook, want ik heb geen ei-cellen te geef...ik werk niet en ik heb niet al te veel geld om uit te geven.
Facebook kan psychologische spelletjes met mij uit proberen te halen, maar ook daarvoor ben ik niet interessant, want ik reageer a-typisch op manipulaties, dat is mij al bekend uit eerdere psychologische tests.
Facebook kan vast wel iets aan mij verdienen...misschien door dat beetje wat ze van me weet door te verkopen in een bundel met anderen. Nou ze doet maar; zolang ik er maar geen last van krijg.
Weet je wat ik niet slim vond...al die mensen die destijds dat filmpje met al die brokjes Facebook gingen maken en doorgeven...zelfs mensen die ik slimmer achtte deden daar aan mee. En mensen die applicaties gebruiken, waarvoor je toestemming moet geven om je gegevens door Facebook te laten gebruiken en zelfs uit jouw naam berichten te plaatsen...
Ik heb me daar tot nu toe aan kunnen onttrekken. Ik ben een open persoon; ook op FB, maar ik wil niet dat figuren met mijn identiteit aan de haal gaan.
Ondertussen blijft het raar dat dit allemaal kan natuurlijk. Bij mijn weten is persoonsdiefstal verboden en berust op eigen materiaal nog altijd copyright. Het wordt tijd dat de privacywetten aangescherpt worden voor bedrijven op het internet.
Wat kunnen wij intussen doen? Wegrennen? Maar dan ben je ook de voordelen van het sociale netwerk kwijt...
Misschien even vertrekken en dan onder een bedachte identiteit terugkeren? Maar uiteindelijk ga je waarschijnlijk toch weer meer informatie weggeven, dan je van plan was...
Er zijn een aantal alternatieven voor Facebook...sociale netwerksites zonder reclame en zonder inbreuk op al die dingen die wij persoonsgebonden achten. Maar het wordt pas leuk natuurlijk, als iedereen daar dan zit. En het is nog maar afwachten of zo'n site niet verkocht gaat worden aan...ja, de baas van Facebook bijvoorbeeld.
Ik blijf nog even op FB denk ik. Tot nu toe heb ik er meer voordeel dan schade van.
Maar er zijn zeker alternatieven die de moeite van het onderzoeken waard zijn:
http://computerworld.nl/open-source/816 ... r-facebook

Misschien al een klein stukje land elders gaan inrichten?

Keer terug naar