Lekker opgetreden

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
GeregistreerdCOLON 27 jan 2010 03:34
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Re: Lekker opgetreden

Berichtdoor Beli » 09 dec 2011 03:06

Dankjewel, met zulke opstekers kan ik voorlopig wel weer voort!

:-)

buigt
forumlid
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 18 nov 2011 13:27

Berichtdoor buigt » 09 dec 2011 16:22

Ach techniek is niet alles. Je hebt van die jazz-gitaristen die iedereen met de middelvinger wegspelen
en Chuck Berry nog wat vóór doen in zijn eigen stijl. Maar van die jazz-virtuozen heeft niemand ooit
meer gehoord. En die drie accoorden van Chuck gaan de geschiedenis in voor de komende vijf eeuwen.
Hier de versie van Marty McFly & the Starlighters.

http://www.youtube.com/watch?v=qEeF9r_8 ... re=related

Ja een prachtfilm. Hoogst intelligent, zeer geestig en op zijn beurt zelf weer vernieuwende kunst. Want
ik wou eens een misverstand uit de wereld helpen. Veel mensen denken dat als iets door brede volksstammen
wordt gewaardeerd, het wel niks meer zal zijn, kunstgewijs. Dat kunst dus als het ware voor de massa
onbegrepen en ontoegankelijk moet zijn, om überhaupt kwaliteit te kunnen hebben. En inderdaad, die kunst
bestaat.
Maar de Beatles dan? En Dali? Of Poe? Die kunstenaars hadden bij leven al een behoorlijk brede aanhang.

Volgens mij kan echt grote kunst door iedereen worden begrepen en gewaardeerd. Maar niet om dezelfde
reden. De elitarist geniet van andere dingen dan de populist. Maar alletwee fluiten ze dezelfde aria van Verdi
bij het snoeien van de appelboom. De een kan Verdi plaatsen en de ander denkt dat hij het clublied van Ajax
te pakken heeft. So what?
Okee terug naar het onderwerp. Het is niet de techniek die de kunst maakt, maar de passie.

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
CONTACTCOLON

Berichtdoor Beli » 12 dec 2011 18:14

Mooi gesproken!

buigt
forumlid
BerichtenCOLON 379

Berichtdoor buigt » 30 dec 2011 17:45

In het kader van de actie 'help een misverstand de wereld uit', het volgende nog. Veel mensen nemen aan dat
echte kunst duur is of tenminste waardevol. Zoals een Ming-vaas. Maar stel je eens voor dat je een huis kraakt.
De badkamer lekt en in de woonkamer staat een grote Ming-vaas. Je slaat het ding aan gruzelementen en met
de scherven, zand en een zak cement betegel je de badkamer in een pracht-mosaïc. Pure, waterdichte kunst.
Drie maanden daarna wordt dat kraakpand met de grond gelijk gemaakt. Er verrijst een parkeergarage.

Is de kunst van die Ming-vaas nu weg? En zoja waarheen dan? Naar de Filistijnen?

Ik kom daarop vanwege een stel Aboriginals. Ze trokken de woestijn in om een groot kunstwerk te maken van
gekleurd zand en stenen. Weken waren ze bezig aan een ingewikkelde tekening die allerlei symbolische en zelfs
magische betekenis en kracht had. Als er een onwaarschijnlijke storm opstak werd de tekening beschermd met
plastic, dekens en lichamen.
Eindelijk, na een maand zowat, was het klaar. De blauwe jongens (allemaal mannen ja) hielden een korte plechtigheid
en iemand, de hoofdsmurf misschien, liep naar de prachtige tekening op de grond en veegde er met zijn linkervoet doorheen.
De rest zong en applaudiseerde en ging ook de kunstvloer op voor een shuffle. En in ongeveer vijf minuten was de kunst
verdwenen. Definitief en voor altijd. Men dronk er een borrel op en ging naar huis.

De kunst bestond voor die gasten uit de weg er naar toe. Het uiteindelijke produkt had zijn doel bereikt toen het klaar
was en werd ogenblikkelijk overbodig. Ja die gedachtengang maakte veel indruk op me.

Maar de consequenties zijn ongemakkelijk. Als het Rijksmuseum afbrandde en het beste werk van Rembrandt en weet
ik veel wie nog verdween voor eeuwig, was het dan allemaal voor niets geweest?

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
CONTACTCOLON

Berichtdoor Beli » 31 dec 2011 08:23

En zo is dat. En dit volgt hetzelfde principe als dat van de Aboriginals:

http://www.youtube.com/watch?v=10084L3P ... re=related

En meestal zijn er dan géén beelden om het toch een beetje te bewaren...ik ben nog niet heel onthecht hoor, dit doet me toch een beetje pijn.

buigt
forumlid
BerichtenCOLON 379

Berichtdoor buigt » 02 jan 2012 19:18

Precies, dat bedoel ik. Ja een prachtige film. Je ziet de concentratie van die mannen, hun toestand van trance en dan de ontspanning.
Misschien dat zoiets in de poëzie ook wel gaat. Erik had het daar laatst over. Een soort automatisch schrijven. Dat verschijnsel bestaat
echt en is tientallen keren gedocumenteerd. Mensen raken in trance en schrijven (soms met beide handen tegelijk en per hand een
verschillende tekst of taal!) pagina na pagina vol met visionaire teksten. Tegenwoordig is er niet veel aandacht meer voor, maar in de
tijd van - laten we zeggen - Couperus was het mode. De negentiende eeuw is de tijd van het spiritisme, het magnetisme, van het
mesmerisme. Van de ontdekking van hypnose. En hypnose is niet veel meer dan een snelle manier van trance-opwekking. Wie zich hiervoor
interesseert zit goed bij Blavatsky, Steiner en andere antropo- of theosofen

Ja ik zie op wikipedia een heel verhaal over dada en surrealisme. Dat er dus kunstenaars waren die dit fenomeen in een soort verwaterde
vorm ook praktiseerden (als alibi om geen spelvauten te verbeteren). Dat is nieuw voor me. Ik heb veel gelezen maar dit nog niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisch_schrijven

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
CONTACTCOLON

Berichtdoor Beli » 03 jan 2012 06:50

Dat automatisch schrijven kan nog best weleens interessante dingen opleveren; ik heb er wel over gelezen, maar nooit mee geëxperimenteerd.
Wel met het opschrijven en/of uittekenen van dromen. Eigenlijk best de moeite om weer eens mee aan de slag te gaan.
Maar vannacht nog even niet...er zitten weer veel te weinig uren in de nacht...

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
CONTACTCOLON

Berichtdoor Beli » 17 dec 2012 00:48

En ook Erik heeft zo te zien lekker opgetreden...Dit schrijft Peter M van der Linden er over op Facebook en dat verbaast me niks:

"Peter M. van der Linden
De Staalkaart der Dordtse poëzie was weer een verademing en verbroedering van dichters, hoogtepunt was Erik Lelieveld met zijn meloenen gedicht. Fenome-fokking geniaal."

Erik Lelieveld
forumlid
BerichtenCOLON 1276
GeregistreerdCOLON 29 jan 2010 01:17

Berichtdoor Erik Lelieveld » 17 dec 2012 02:29

ja, klop.........
Heeft wel héél veel energie gekost hoor
Niet het optreden zelf en ook niet de voorbereiding
Weet je? In deze tijden is er niet eens tijd voor voorbereiden

Het was al een wonder dat ik uit was

Podium zelf was wel oke en ging tuurlijk goed.
Maar ik ben echt weer eens een keertje echt uit geweest!!
Dat was wel fijn

Beli
Site Admin
BerichtenCOLON 1751
CONTACTCOLON

Berichtdoor Beli » 17 dec 2012 03:06

Ja nu zijn al jouw dagen ongewis dat snap ik...je was van jezelf al een beetje ongewis als je tussen de mensen moest, maar nu heb je ook je moeder nog...
Ik ben blij voor je dat het toch gelukt is, want een leven voor jezelf is heel belangrijk; ook als je voor anderen zorgt...
En voor jouw publiek ben ik ook blij natuurlijk!

Keer terug naar